lördag 28 januari 2023

Kamaxellager främre fixat, kamaxel och drev monterat

Dags att slipa ned främre kamaxellagret från VP-Autoparts som har fel dimension, för liten diameter i förhållande till deras kamaxel. Tog ett fint 1500 papper och slipade försiktigt.
Men först dags att kolla kamaxellagrets smörjhål och vart det leder så renblåsning görs på rätt sätt efteråt så allt fint slipdamm kan tas bort. Smörjhålet i kamlagret går till vevaxelns smörjhål markerat på bilden.
Efter nogrann tvätt och renblåsning med bromsrengöringsspray och tryckluft. Då var det dags för återmontering av kamaxeln och nu gick det lätt att få den igenom alla 3 kamaxellagren. Inkörningspasta på nockarna och främre lagret och olja på slipytorna. Nu snurrar den betydligt lättre i sina kamaxellager.
Sen Loctite på de två skruvarna och distansring och tryckfläns och nya vikbrickor innan fiberlagret skall passas in noggrant genom att vrida kamaxel (nu gick den betydligt lättare även med vevaxel och transmissionshjulen) så märkningarna kommer mitt emot varandra när kugghjulen greppat i varandra. Sen värmdes fiberlagret upp lite i mitten med värmepistolen och kilen på plats och sen passa in den viktiga märkningen. Skåra på fiberlager och stansad prick på stållagret.
Olja på dreven och dra runt vevaxel och nu även kamaxel, det skall fortfarande gå lätt. Sen dags att dra moment på muttern till fiberdrevet 13 kpm. För att kunna göra detta måste vevaxeln låsas mot motorblocket med en träbit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar