lördag 14 januari 2023

Montering av kamaxel, ramlager och vevaxel

Sonen och jag började med nya D-kamaxeln i de nymonterade kamaxellagren. Nockarna smörjdes in med inkörningspasta och axelns glidytor med olja. Viktigt att man är försiktig vid kamaxellagren så inte dessa repas av de vassa nockarna. Den sista cm krävde gummiklubba för att få in kamaxeln hela biten i sista lagret i bakkant. Vi får hoppas detta är normalt vid nybytta kamaxellager och att det sliter in sig...
Distansring och tryckfläns monterad med nya skruvar och nya vikbrickor.
Sen var det dags för ramlager, här är det viktigt att det är absolut rent och att ytan mot vevaxeln är insmörjd med motorolja.
Den ännu en gång renblåsta vevaxeln på sina glidytor och oljekanaler lades på plats. Provade att snurra runt den så det går lätt. Sen monteras lagren i ramlageröverfallen. Ramlageröverfallen är märkta 1-5 och har en droppe ingjuten. Nr 1 med droppens spets riktad mot främre delen av motorn, sen 2, 3, 4, 5. Bultarna smörjs med olja och noggrannt med renlighet och olja på lagren sen dras överfallen åt i omgångar och efter varje dragning kallas att vevaxeln fortsatt snurrar lätt. Vi började med lätt åtdragning och sen 5 kpm och sen slutligt moment 12 kpm. Vevaxeln snurrar lätt så det här verkar gått bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar