lördag 21 januari 2023

Vevaxeldrev montering

Dags för transmissionsdreven. Börjar med vevaxeldrevet i stål. Detta bör värmas först så det fick ligga i ugnen tillsammns med dagens fläskkarre i 200C i 15 min. Kilen på plats och sen trycka på drevet och med hylsa knackas det in på vevaxeln. Viktigt att den sida som har märkning en stansad prick kommer utåt så det är synligt och kan ställas in mot kamaxel drevet senare.
Sen skuvades smörjnippeln på plats med locktite, märkte var smörjhålet är på fyrkantsformade nippeln så oljestrålen kommer mot dreven. Renblåste nippeln en sista gång. Plåtbrickorna för de två skruvarna som håller tryckflänsen på plats och säkrats.
För att kunna passa in de båda dreven mot varandra den stansade pricken på ståldrevet och skåran på kamaxeldrevet måste vevaxeln och kamaxel vridas så transmissions hjulen kommer exakt rätt i märkningen. Kamaxellagren alla 3 är ju bytta sedan tidigare. Kamaxeln går att vrida runt med muttern på plats och spärrnyckel...kommer lager och kamaxel slitas in? Det sista lagret var lite trögt att få in kamaxeln i och krävde lite lättare knackningar på kamaxeln för att få in sista biten. Får lyssna med Krilles Motor dom har stor erfarenhet av renovering av Volvo B16, 18, 20, 30 mfl motorer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar