tisdag 21 februari 2023

Dra runt motorn funderingar…

Tycker motorn går trögt att dra runt med spärrskaft efter att kolvringar och vevlagren monterats utan topplocket monterat dvs utan kompression och trots ordentlig inoljning av honade cylindrar, kolvringar och alla nya lager...
Första gången jag bytt kolvringar och lager så får fråga mig runt då det inte står något om detta i Jims motorrenoveringsbok. Det gick ju trögt innan främre kamaxellagret slipades in, så vad är det nu...? Kontaktade en motorrenoveringsexpert Krilles motor som alltid använder KG trimnings Mahle kolvringar som användes orginal. Den kompressions ringen av fabrikat Grant som jag köpt från VP, den typen av 3-delad oljering med expander ger ett högt tryck mot cylinderväggen och kan förklara trögheten och riskerar ge högre slitage av cylindern. Så boven i dramat kan vara den här:
Dessa ringar rekommenderades istället från Mahle som KG trimning säljer och ser ut som orginal ringarna:
Sen hade jag en dialog med Richard, Micke I, Rune G som renoverat tidigare. En klok herre såg att jag av gammal vana (efter provat att kamaxeln snurrar lätt) drog runt motorn på muttern till nya kamdrevet. Då blir det ju utväxling...så då provar vi 1:1 dvs direkt på vevaxeln istället och då gick det betydligt lättare...
Men visst är det lockande att använda oljeskrapring och kolvringar från Mahle som ser ut som orginal istället...undrar varför USA leverantörerna kör med expander på oljeskrapringen när Volvos Mahle ringar inte såg ut så....?

4 kommentarer:

  1. De motorer jag renoverade till Amazon/140 på -80 -90 talet hade oljeskrapring i renoveringssatserna som såldes då. Men om livslängden är kortare än original kan man undra? På den tiden behölls ju inte bilarna värst länge;-) /Thomas

    SvaraRadera
  2. Expander menar jag.

    SvaraRadera
  3. Hej Thomas. Menar du att Volvo skulle sålt med expanderring i sina renoveringssatser på den tiden eller var det övriga leverantörer på eftermarknaden?

    SvaraRadera
  4. Vad jag kommer ihåg så var det de övriga leverantörerna. Misstänker att kostnadsfråga spelar in. Expanderringarna är nog billigare/enklare att tillverka än Volvo's original.

    SvaraRadera