onsdag 15 februari 2023

Kolvar, kolvringar, vevlager monterade

Då var det dags för kolvringar, vevlager och montering av kolvar.
Vi börjar med nedre oljeringen, först den kurviga, sen den lösa övre tunna och sen den undre tunna dvs den består av 3 delar.
Därefter skall kolvringsspelet mätas, övre kolvringen nr 1 träs ned i övre delen av cylindern med hjälp av kolven. Måttet skall vara minst 0,4 mm vilket det var i samtliga cylindrar.
Montera kolvring nr 2 i mittersta spåret, den är märkt med "TOP" vänd ringen uppåt. Gör likadant med kolvring nr 1 den översta. Alla tre kolvringar på plats på ettans kolv. Jag monterade kolvringarna utan kolvringsverktyg. Spänn inte ut mer än att precis kunna skjuta på kolvringarna steg för steg så de inte bryts av.
Nu dags för vevlager, ta bort överfallet och rengör ytan på vevstaken, tryck dit lagerhalvan, smörj med motorolja.
Vrid runt vevaxeln så den kommer längst ned för 1:ans och 4:ans cylinder. Smörj in kolv, kolvringar, cylinder. Vänd kolvens märkning frammåt. Skjut ned kolven en bit i cylindern, håll den på plats en bit ovanför nedre kolvringen här en skruvmejsel in i kolvbulten. Kolvringskompressor smörjs in också och skruva åt så kolvringarna trycks ihop ordentligt. Se så kolvringskompressorn är jämnt monterad och att nedre kolvringen inte syns. Ta skaftet på en plastklubba och tryck till ordentligt så trycks kolven ned utan att kolvringar fastnar. (Vändkanterna är ju borta sedan honingen av cylindrarna tidigare)
Vänd på motorn och fortsätt tryck in kolven sakta men se noga till att bultarna på vevstaken inte går emot vevaxeln. Ta överfallet och rengör, montera andra lager halvan och smörj lager och vevaxelns glidyta och smörjhål med motorolja. Se till så överfallets märkning nr 1 vänds bort från kamaxeln.
Olja in bultarna och drag åt muttrarna korsvis med 5,2 - 5,8 kpm.
Gör sen likadant för 4:ans kolv. Sen vrid runt vevaxeln så den kommer i nedersta läget för 2:ans och 3:ans cyindrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar