Jag fick lära mig i början av "karriären" av kunniga bilrenoverare att man skall inte blästra en bil två gånger, därav valdes denna väg nu med manuell slipning & kemi då den fick en ordentlig blästring på 90-talet men sen avstannade projektet och ytan började rosta igen då bilen fick stå lite fuktigt innan jag köpte den. Däremot är jag lite sugen att blästra motorrummet, men min lilla kompressor lär inte orka (min stora kompressor har havererat). Ser fram emot input i förra inlägget // Lennart
Jag tror du gör helt rätt i att inte blästra en gång till. Jag var för PÅ så jag har sett hur det går med plåt som blir svårt behandlad av blästern. Nu har du ju snart gjort färdigt dessutom.
En blogg om min Volvo 1800ES 1973 med chassinummer 7967. Min bil leveransrapporterades från Lundby fabriken den 21 juni 1973 (dvs knappt en vecka innan den sista ch nr 8077 lämnade line den 27 juni kl 14). Min bil skeppades sen till Florida och Volvo of Daytona Beach. Leverans skedde den 24 September nypris $ 6500.
Under 1989 säljs den i Tampa Florida till en svensk familj boendes i St Augustine USA, i April 1989 tullas den in i Sverige.
I Juni 1991 säljs den vidare av importören. Demontering och sandblästring görs av kaross, reservdelar köps in men sen avstannar projektet. Jag köper bilen i maj 2003. .
Åren går och barn, hus, trädgård och 220 km pendande t.o.r till arbetet i Södertälje och ett resande arbete ger liten tid att påbörja projektet. Men drömmen om en P1800 har jag sedan 1973 då jag tillsammans med pappa besökte Volvo Bil & Truck i Västra Frölunda som 9-åring och fick min första P1800 broschyr. Denna broschyr har det sedan tittats i oändligt många gånger och mer broschyrer och litteratur om P1800 och medlemskap i P1800 klubben har hållit drömmen vid liv.
Hösten 2009 påbörjas arbetet. Sakta men säkert påbörjas återskapandet av en helt nedplockad bil.
Jäklar vad du kämpar med renslipningen. Hade inte en tur till blästraren varit att föredra?
SvaraRaderaJag fick lära mig i början av "karriären" av kunniga bilrenoverare att man skall inte blästra en bil två gånger, därav valdes denna väg nu med manuell slipning & kemi då den fick en ordentlig blästring på 90-talet men sen avstannade projektet och ytan började rosta igen då bilen fick stå lite fuktigt innan jag köpte den. Däremot är jag lite sugen att blästra motorrummet, men min lilla kompressor lär inte orka (min stora kompressor har havererat). Ser fram emot input i förra inlägget // Lennart
SvaraRaderaJag tror du gör helt rätt i att inte blästra en gång till. Jag var för PÅ så jag har sett hur det går med plåt som blir svårt behandlad av blästern.
SvaraRaderaNu har du ju snart gjort färdigt dessutom.
Tack Elof då har jag kanske tänkt rätt trots allt slipande // Lennart
SvaraRaderaVad slipar du med , Scotchbrite eller ? / Kenneth
SvaraRadera