lördag 1 februari 2014

Mer slipning och Volvo BM startmotorbekymmer

Snön är här och ganska mycket i drivorna, skall strax skotta mig in i garaget och fortsätta slipjobbet, ännu ett steg närmare att lacka grundfärg invändigt.

Men det som stör mig mest just nu är att min traktor Volvo BM 430-71 inte startar nu när den som mest behövs...Den har laddat ur batterierna sista halvåret så Ctek laddaren har fått jobba, men i går gick startmotorn inte runt bara klickade trots laddade batterier. Jag tog för givet att de nu var slut  och inte ville ha mer laddning så jag köpte 2 st nya 12 V 75 Ah så jag får 12V 150 AH.
Men bara samma klickande ljud från startmotorn...
Provade att kortsluta på solenoiden mellan grova + och grova - men solenoiden snurrar bara och greppar inte i startmotorkransen vad jag kan förstå. Nu är det ett litet elände att komma åt startmotorn pga hydraullyften som är i vägen och att mecka ute i kylan...Den har haft sitt klickande ljud förut men efter några försök har startmotorn gått runt och den har startat tidigare i veckan.
Någon som har några kloka  ideer innan jag påbörjar felsökning, alla tips till en elamatör mottages tacksamt innan jag ev försöker få loss hela startmotorn!

4 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Solenoiden snurrar runt förstår jag inte? Solenoiden är elektromagneten som skjuter ut drevet in i startkransen, samtidigt som den är en "startknapp" för elmotorn. Första steget är att kolla om elmotor eller solenoid är felorsaken. Men om jag förstår dig rätt är det solenoiden som inte drar alt att den inte levererar ström till elmotorn när den väl dragit. Jag tror på att plocka bort startmotorn och ta in den i värmen. Plocka isär och göra rent brukar göra underverk. Annars hitta en annan. // Richard

    SvaraRadera
  2. kolla även här.
    http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=62&t=103581
    /Richard

    SvaraRadera
  3. Tackar för länken! Den hade jag missat när jag sökte på Maskinisten, positivt att hydrauloljan ev inte behöver tömmas för att få loss startmotorn. Jag har dock lite mer skit framför än på den fina bilden pga skopans infästningar men det kanske kan gå att få loss. Men innan jag går ut i kylan skulle jag vilja vara så säker som det bara går att det verkligen är startmotorn och inget elfel.

    Om jag direktkopplar 12V direkt på grova + och grova - snurrar något det så det måste vara startmotorn, hur direkt aktiverar jag solenoiden utan att gå via starknapp och nyckel lås för att utesluta fel den vägen? Kopplar jag 12V på den lilla kontakten först på solenoiden så den aktiveras och sen på stora + och -. Vad är det som klickar när man trycker på startknappen är det solenoiden som låter utan att slå till och greppa in kuggkransen eller var kommer ljudet ifrån?

    SvaraRadera
  4. Intressant!
    En ytterligare länk som visar hur det ser ut inuti. http://www.petersgarage.se/CITROEN/CXELSTARTM.HTM
    Det som klickar är troligen solenoiden som drar när du trycker på knappen, det är bra. Och så verkar det som om elmotorn går runt när du direktkopplar, det är också bra.
    Två möjligheter;
    Antingen får inte "moving contact point" och "contact point" i bilden kontakt helt enkelt. --> ta isär och gör rent...
    Eller för dåligt med ström.. Startmotorn orkar inte dra runt. Men det gissar jag att du redan har koll på.
    //Richard

    SvaraRadera