I så fall hoppas jag leverantören äntligen har fått hem DuPont 5717S Metal Conditoner i veckan så det sen är dags för sista rengöringen innan grundlack.
Tack. Angående BM430 så provade jag att direktkoppla på startmotorn för att utesluta elfel på vägen dit, hjälpte inte, solenoiden slog men inget mer. Sen flyttade jag på traktorn lite med vxl i så att motorn gick runt lite, startmotordrevet kunde då hoppa på plats i svänghjulet, verkar kommit i ett fel läge, då hoppade den igång direkt. Men vid nästa försök gick det inte heller, samma procedur igen, startade. Nästa gång drog den runt men gick väldigt trögt så ingen start. Detta talar i mina öron som att startmotorn måste loss och jag hittade en taktorintresserad kille som hade bättre mek möjligheter än jag som åtagit sig att försöka få loss den. Så nu är traktorn hemma hos en van traktormek, hoppas få startmotorn under veckan för renovering, skall finnas en bra firma i Nyköping som renoverar. Så med full av energi att slippa göra jobbet själv ute under bar himmel togs energin till dlipning på P18 istället, kändes riktigt bra! // Lennart
Ja tövädret passade mig bra nu Mr X3...får hoppas att hästarna lugnar ner sig lite och inte käkar höbalar i raketfart, tungt att lyfta utan frontlyften... På torsdag till Bromma för att hämta Metal conditioner, hoppas det inte är slutsålt igen...undrar just om vårt bloggande bidragit till plötslig merförsäljning....
En blogg om min Volvo 1800ES 1973 med chassinummer 7967. Min bil leveransrapporterades från Lundby fabriken den 21 juni 1973 (dvs knappt en vecka innan den sista ch nr 8077 lämnade line den 27 juni kl 14). Min bil skeppades sen till Florida och Volvo of Daytona Beach. Leverans skedde den 24 September nypris $ 6500.
Under 1989 säljs den i Tampa Florida till en svensk familj boendes i St Augustine USA, i April 1989 tullas den in i Sverige.
I Juni 1991 säljs den vidare av importören. Demontering och sandblästring görs av kaross, reservdelar köps in men sen avstannar projektet. Jag köper bilen i maj 2003. .
Åren går och barn, hus, trädgård och 220 km pendande t.o.r till arbetet i Södertälje och ett resande arbete ger liten tid att påbörja projektet. Men drömmen om en P1800 har jag sedan 1973 då jag tillsammans med pappa besökte Volvo Bil & Truck i Västra Frölunda som 9-åring och fick min första P1800 broschyr. Denna broschyr har det sedan tittats i oändligt många gånger och mer broschyrer och litteratur om P1800 och medlemskap i P1800 klubben har hållit drömmen vid liv.
Hösten 2009 påbörjas arbetet. Sakta men säkert påbörjas återskapandet av en helt nedplockad bil.
Härligt! En ytterligare milstolpe är passerad.
SvaraRaderaFick du igång traktorn?//Richard
Tack.
SvaraRaderaAngående BM430 så provade jag att direktkoppla på startmotorn för att utesluta elfel på vägen dit, hjälpte inte, solenoiden slog men inget mer. Sen flyttade jag på traktorn lite med vxl i så att motorn gick runt lite, startmotordrevet kunde då hoppa på plats i svänghjulet, verkar kommit i ett fel läge, då hoppade den igång direkt. Men vid nästa försök gick det inte heller, samma procedur igen, startade. Nästa gång drog den runt men gick väldigt trögt så ingen start. Detta talar i mina öron som att startmotorn måste loss och jag hittade en taktorintresserad kille som hade bättre mek möjligheter än jag som åtagit sig att försöka få loss den. Så nu är traktorn hemma hos en van traktormek, hoppas få startmotorn under veckan för renovering, skall finnas en bra firma i Nyköping som renoverar. Så med full av energi att slippa göra jobbet själv ute under bar himmel togs energin till dlipning på P18 istället, kändes riktigt bra! // Lennart
Dessutom blev det ju töväder! Lägligt nu när du inte kan ploga.
SvaraRaderaJa tövädret passade mig bra nu Mr X3...får hoppas att hästarna lugnar ner sig lite och inte käkar höbalar i raketfart, tungt att lyfta utan frontlyften...
SvaraRaderaPå torsdag till Bromma för att hämta Metal conditioner, hoppas det inte är slutsålt igen...undrar just om vårt bloggande bidragit till plötslig merförsäljning....