tisdag 18 april 2023

Andra garaget, motorlyft nr 1 Saab 99-69

Sonen var klar med det mesta sen hjälptes vi åt med att lyfta ut motor och växellåda.
1969 har en speciell drivaxel, lossade V sida först genom att skjuta drivpaketet åt höger efter att ha lättat från motorfästen. Var inte helt lätt så fick lossa även länkarm övre V sida för att få loss drivaxeln. Sen lossade den och även H sida kunde efter en del skjutande i sidled mot V sida lossna från växellådan.
Nästa utmaning var att få växelväljaren att lossna och dela sig vid knuten efter demontering av sprintar, men till slut så gick det...
Dags för lyftet av 1,7 L Triumph motor med växellådan från Saabs fd växellådsfabrik i Mölndal. Kopplingen är ju mkt lättåtkomlig på en 99:a. Den är bytt av mig på 80-talet liksom planad topp och ny topplockspackningen slutet 90-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar