torsdag 18 maj 2023
Amzon utmaning, ny bränslepump ES, Saab 99 succe, ES varningslampa oljetryck
Amzonen kan vi se har nog varit med om lite äventyr under sina 54 år i nordvästra USA...nedre rattstången kunde vi se verkar ha fått sig en skada då den vobblar om man delar på hardyskivan. Den byttes när vi köpte bilen direkt då den var i mycket dåligt skick sen har vi märkt att det funnits lite knirkande ljud när man vrider på ratten.
Nedre rattstången kanske är ngn mm krokig i nederdel, möjligen lite mer invändigt vilket kan hända konstaterades det på Amazonklubbens forum.
Anders plockade sönder en sliten vinelväxel jag hade liggandes för att få loss nedre rattstång som vi hoppas är helt rak.
Jag funderande på om en tjock bricka mellan kaross och nedre främre vinkelväxeln kunde kompensera, det blev lite bättre. Fortsättning följer när delar kommer. 4 hylsor för bultarna saknas som inte följde med hardyskivan konstigt nog och satt inte på från USA så därför märkte vi inget vid förra bytet.
Demonterad reservdels styrväxel för att komma åt en ny nedre rattaxel.
Sen kom den nya bränslepumpen till ESn men där behagade de inte skicka med några användbara anslutningar till denna "moderna" trycksida...så nu får det jagas banjonippel eller något liknande...
Så nu var det stopp både i Amazon garaget och 1800ES garaget i väntan på delar.
Då tittade vi vidare på Saab 99-69, Anders fixade lite elfel blinkers.
Sen hällde vi lite ny bensin i tanken efter att ha brottats med tanklocket som inte öppnats på många år så motorn har startats med 1 flaska i motorrumet sista åren. Men nu var det dags att se så att ledningar från tank och bränslepump fungerar och montera bränslefilter. Fungerade utmärkt!
Efter att lyckats komma i mål med något idag så fortsatte jag med varningslampan för oljetryck på ESn och fick den att lysa och slockna, minns inte att den har provats tidigare, så nu känns det mer och mer redo att våga göra ett startgörsök. Bränslepumps anslutning och kylsystem kvar nu bara.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar