tisdag 30 maj 2023

Felsökning styrning bränslepump. 20 år sedan ES hämtades.

Nya bränslepumpen vill inte gå igång vid tändning den sekunden den skall gå. Hade kontakt med norska Bosch D-jetronic på FB. Där lärde man sig en del vad att kolla. Började med att byta ut bränslepumps reläet som jag har ett extra.
Sen huvudreläet med blå märkningen. Inget hjälpte. Sen kollade jag tändningslås kontakterna, hittade löst sittande röd kabel och en ärgad gul kabel kontakt trodde det var löst nu....men inte. Beslöt mig för att dra en extra kabel från gula ledningens kontakt på pumpreläet hela vägen bak till + på bränslepump. Nu fungerade bränslepumpen igen äntligen!! Så antingen någon av de två skarvarna markerade på elschemat osäker var de är i bilen eller kabelbrott någonstans längs gula kabeln.
Det får vi fundera på sen, nu närmast fortsatt inkörning de sista 15 minutrarna på ca 2500 rpm. Idag är det exakt 20 år sedan karossen med alla lösa delar hämtades. Här är det kompisen Magnus som hjälpte frugan och mig att hämta karossen med sin fru Maria.
Idag meddelades att min fd arbetsplats Bus & Coach där man arbetat under 24 år (1988 - 2012) lägger ned stadsbusskaross tillverkningen i Polen liksom låggolvs N-chassi.Kvar blir enbart chassiproduktion för K-chassier...en era går i graven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar