fredag 14 juli 2023

Bromsok Amazon klart

VF fram bromsok, dags att rengöra och polera upp cylindrarna. Montera gummipackning för kolven efter att rengjort alla spår med tandstensverkryget, det bästa att få loss gamla packningar och rengöra spår med. Sen kom utmaningen att försöka montera gummidamasken med sin lilla flärp som skall pressas in i ett spår. Heltokig konstruktion på de här tidiga bromsoken, ändrades ju senare.
Efter många många försök med alla fingrar kom flärpen till slut på plats in i spåret...
Sen kommer nästa konststycke inte helt lätt heller och här måste man ha en liten tunn...just det tandstensskrapa för att innan kolven kan monteras måste gummidamsken träs över cylindern. Sen kan kolven pressas in äntligen...
Sen var det dags för den dubbelkolviga tätningen...hur skall det gå när den stora var så svår att få på plats? Men den visade sig vara berydligt enklare att montera med sin gummiflärp.
Sen innan kolvarna kan pressas in måste äver här gummidamsken träs utanpå kolvarna och upp från oket så de kan pressas in.
På plats damasker, kolvar, cylinder packning så nu dags att skruva ihop halvorna. Eftersom 1-krets ingen liten gummipackning som förbinder halvorna.
De grövsta bultarna skall dras med 70 Nm och de mindre med 42 Nm. Bultarna fick även lite Loctite. Dags att lufta och 1-krets borde bli denna turordning längst från bromscylindern HB -> VB -> HF -> VF.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar