fredag 28 juli 2023

VP bränslepump, felsökning går på 3 cylindrar, nu 4 !! Efterdragning topplock

Monterade VPs bränslepump med bättre nipplar och en bättre anslutning. Den blå är den nye från VP, ser lika ut men kom från en annan leverantör.
Den gick lite tystare men felet kvarstår, motorn vill inte gå över 3000 rpm utan då kommer smällar i avgassystemet. Har länge misstänkt att motorn kaske inte går på alla 4 cylindrar trots att gnista och samtliga insprutare öppnar och stänger, provat tidigare. Tog loss tändstiften och cylinder 1 ser bra ut:
Men tändstiftet för cylinder 2 verkar inte ha någon förbränning:
Cylinder 3 ser bra ut:
Även cylinder 4 ser bra ut:
Så då är frågan...kollat gnista på 2 ans tändstift igen, är ok. Då återstår insprutare nr 2. Tar loss insprutaten liksom dess aluminiumhållare mot topplocket. Provar att insprutaren sprutar och det gör den: Men jag upptäckte att den lilla gummitätningen på spridaren längs ned inte satt centrerat i aluminiumhållaren.
Det verkar som gummiringen suttit snett och blockerat insprutaren så bensin inte nått fram ordentligt till cylindern. Nu återmonterar vi och dubbelkollar att ringen inte syns utan är på sin plats:
Nu vart det stor skillnad, motorn går jämnare och kan varvas ordentligt utan några smällar!! Felet äntligen hittat. Inga smällar i avgasröret och nu har vi 4:a cylindrar. Det här får vi fira genom att efterdra topplocket till 90 Nm. (Vid montering drogs det 40 Nm och 80 Nm). Nu har den varit igång en hel del så nu är det dags.
Vipparmsbryggan måste lossas för att komma åt alla bultar, lossa lite i taget om vartannat de 3 bultarna. Dags för topplocksbultarna, lossa en bult i taget lite, efterdra sen till 90 Nm för bult nr 1. Gör likadant för bult nr 2-10 i rätt ordningsföljd. Återmontera vipparmsbryggan, dra de tre skruvarna i omgångar kolla så stötstänger kan snurra, de som inte är under belastning och se att de övriga har lagt sig rätt i stötstängernas skålar. Jag provar att köra runt motorn med lossad tändkabel för att se att allt ser bra ut. Dags att montera ventilkåpan. Ventilerna skall justeras igen efter efterdragning av topplock men det får bli en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar