söndag 30 juli 2023

Kontroll styrning, montering dörrar

Då var det dags att kolla igenom alla förband i styrning så alla muttrar var dragna ordentligt styrstag, paralellstag mm. Bränslepumpen en sista koll och klamning av bränsleslangar och kablage. Sen bakaxelns ventilationsrör där jag satte en gummislang så inte smuts skall komma in så lätt. Sen dags att backa ut och montera dörrar.
Dörr montering, man börjar med att maskera dörrarnas kanter och karossen med tejp så inte lacken skadas. Sen letar man reda på en kontorsstol helst en som kan höja och sänkas eller motsvarande för att kunna ställa de väldigt tunga dörrarna och rulla fram dom mot karossen.
Även om man är två en som håller dörren och vinklar och en som passar in de koniska skruvarna till gångjärnen så är detta ett både tungt och trixigt arbete. Innan dörren hängs dit montera dörrstoppen så här (detta är V dörrs dörrstopp), hittade inte sprintarna så fick bli skruv och mutter så länge. Vi glömde montera höger dörrs dörrstopp innan montering av den dörren, undrar om det går nu eller om dörren måste loss igen...?
Sen passar man in de grova gångjärnen i dörrens 2 avlånga och 4-kantiga hål, det är detta som är det svåra och sen en som samtidigt monterar dit de koniska skruvarna. Höger dörr var provmonterad tidigare så den tog vi först. Den vänstra dörren ville inte passa in gångjärnen i 4-kants hålen så bultarna framför A-stolpen fick lossas lite som håller gångjärnen i karossen för att passa till dörren, men till slut var även V-dörren på plats efter svett och svordommar.
När man fått dit en konisk skruv på övre och nedre gångjärnet passade vi in dörren i dörrlåset och sen drogs alla de 3 + 3 skruvarna. Här är skruvarna äntligen på plats:
Båda på plats och går att stänga och låsa, men kan säkert behöva lite justering sen.
Sen var det tänkt en kortare provtur iförda tidsenliga Volvo mössor som användes på fabriken i Göteborg på 1970-talet:
Men motorn var på sitt dåliga humör igen, vill inte varva ordentligt (problemet som löstes i går...). Kan det var den lilla sommarskuren över motorn som kom när dörrarna monterades (huven inte monterad ännu) så något överslag eller vad är det nu....? Sprutade 5-56 över alla insprutningskontakter för att dra ut ev fukt från elanslutningar. Eller vill den ha sin andra ventiljustering redan efter gårdagens efterdragning av topplock eller har tändinställningen ändrat sig eller är det fler gummiringar till insprutarna som kommit fel...eller är det fel bränsletryck...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar