måndag 31 juli 2023

Tändinställning igen ES, huvdbromscylinder Amazon

Som sagt motorn vill inte varva och gå rent över 3000 rpm, så provade att ställa in tändning igen vilket är ovanligt kompliserat för B20E/F. En B30E dvs till 164E är ju väldigt enkelt med en ratt där tomgången enkelt justeras. På B20F är det en svåråtkomlig skruv under insuget, plaströret mellan insug och luftfilter måste bort och sen en kort skruvmejsel. När man tar loss vacumslangen fördelare - insug ökar tomgången betydligt, är det verkligen rätt... Sen justera ned tomgången med ett speciellt täcklock enligt verkstadshandboken, inget man har i garaget så försökte använda biltermosens lock som hade någorlunda rätt diameter. Så en som försöker sänka tomgången med ett lock, en som justerar tändningen med stroboskop och någon som kollar varvräknaren. Verkligen omständigt...att skruva på den lilla svåråtkomliga tomgångsskruven och komma ned till 6-800 rpm verkar inte gå. Men till slut nådde vi ca 10 grader vid strax under 1000 rpm och bortkopplad vakumslang. Verkade som den tjurskallige motorn var på bättre humör efter denna övning och ville nu varva 4000 rpm eller mer utan problem. Vi får se om den är på bra humör i morgon också och nytt försök till provkörning..
I det andra garaget har Anders renoverat huvudbromscylindern på Amazonen med 1-krets där ett tunt bladmått fick vikas runt kolvens packning för att få in den i cylindern. V sidas bromsslang är under demontering men som så det brukar gå så får även ett bromsrör beställas innan han kommer vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar