onsdag 2 augusti 2023

Felsökning tänd- och bränslesystem

Började med att göra tändkabeltestet för att se om den går på alla 4 cylindrar? När jag tog bort tändkabeln till cylinder 1 skönk varvtalet, dvs den cylindern har förbränning med gnista och bränsle. Tändkabeln för cylinder 2 visade ingen förändring i motorns varvtal eller gång, så här har vi något som inte fungerar, men att det fanns gnista kändes tydligt så då återstår insprutningsventilen. Det här är mycket konstigt för det var ju cylinder 2 som jag fixade för några dagar sedan när en o-ring låg fel och begränsade insprutningen, när detta var fixat gick den ju bra...men som sagt nu varvar den inte över 3000 rpm och smäller igen som innan. Cylinder 3 beter sig också mycket konstigt när tändkabeln lossas går motorns varvtal upp...hur är detta möjligt?? Cylinder 4 sjunker i varvtal när tändkabeln tas bort dvs fungerar. => Så cylinder 2 insprutaren får nu kollas, denna är dock testad förut och gick då. Började med att ta loss samtliga insprutare för att se att alla o-ringar satt ok och det gjorde de.
Sen provade vi med tändspolens kabel bortkopplad och sen vid tändning och då går bränslepumpen någon sekund, vilka insprutare som sprutar bensin 1,3 och 4 sprutade men inte 2:an. Bytte till en annan insprutare och ingen skillnad inget bränsle kommer, provade 3 ans anslutning till bränsleventil 2, nu kom det bensin. Så signalen till cyl 2 går inte fram via kablarna som det gjort förut. Fortsatt test med tändning och nu gick plötsligt inte 4:an heller...som precis gick. Då tog jag loss kontakten med de 3 kablarna till triggerkontakten i nedre delen av fördelaren, dessa styr nr 1+3 och 2+4 insprutare om jag minns rätt? Kollade de 3 vita kablarna nr 21, 12, 22 då jag tidigare märkt att en har lossnat från den speciella avlånga kontakten.
Nu provade vi köra på startmotorn och fick då se att alla 4 sprutade bensin, så då troligtvis hade en av de 3 kablarna inte bra kontakt förut. Men vi lärde oss också att prova spridare måste göras med startmotorn igång. Varför? Jo den ursprungliga spridaren som vi trodde var sönder gick nu också med startmotorn...
Återmontering av alla spridare. Liten o-ring på spridarens nedre del. Den kraftigare gummipackningen på spridaren under hållaren. Insex skruv med stålbricks -packnings bricka - insprutarens hållare - packningspricka - topplock. Samt den tunna större o-ringen mellan spridarhållare och topplocket. Sen start och verkar nu gå bättre och en liten provtur på gården. Missade dock att göra tändkabeltestet, får provas i morgon. Ställde in tändningen igen då den verkade ändrat sig sen igår. 800 rpm ingen vakumslang till fördelaren och 10 grader, idag gick det lättare att komma ned i varvtal än i går när vi fick strypa insugningsluften med bortkopplad vakumslang för att få ned varvtalet. => Så i morgon märk upp fördelarens läge för att se om låsskruv och mutter inte låser den ordentligt. Gör tändkabeltestet för att säkerställa att den går på alla 4 cylindrarna. Nu hög tid att ställa in ventilerna som måste göras efter efterdragning topplock. Nu varvar den ordentlugt igen utan smällar. Undrar om det håller i sig eller kommer tillbaka...igen? Nu har vi i alla fall hittat ett fel och det var triggerkontakten i fördelare, de 3 kablarna är lätta att komma åt när man ställer tändningen och skall dra åt muttern för att låsa tändläget på fördelaren. Boven i dramat (troligtvis):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar