söndag 13 augusti 2023

Ett till fel hittat och löst, ett annat nytt troligt

På semesterns sista dag, den regniga och kyliga sommaren 2023... Har länge tyckt att bränslepumpen fått jobba hårt. Så provade att köra utan bränslefilter och nu höll sig trycket konstant 2 bar även när man gasar. Förut sjönk det en hel del. Så som vanligt var det inte insprutningssystemet Bosch D-jetroniks fel utan andra saker. Filtret har inte sett igensatt ut då jag kört med plast genomskinligt eftersom orginal filtret 243214 inte funnits att få tag på de senaste 5 månaderna från VP eller CVI och kommer inte in förrän senare i år. Detta filter jag har använt skulle vara för insprutningsmotorer och klara större volym än vanliga universalfilter i plast för förgasarmotorer, har använt ett liknande på 164E tidigare utan några problem. Men KG trimning har lite bättre ordning på sig så nu beställs detta filter:
Så "glad i hågen" dags för lite kort körning...men fortfarande samma orkeslösa "tappar andan" och nu sjunker bränslemätaren från 2 bar vid gasning igen.... Ok nya saker att prova. Kör på startmotorn då visar den 2 bar. Kläm ihop returledningen till tanken då skall den visa 4,5 bar och det gör mätaren, så det tyder på inga igensatta ledningar och att trycktegulatorn fungerar. Så då kan det bara vara en sak att filtret inne i själva tanken blir igensatt när man kör, men att skiten ramlar till botten i tanken när man står still och den då fungerar perfekt. Bränsletanken är ju rengjord invändigt tidigare men filtret kanske inte blev bytt, då pluggarna i tanken för tömning och mässingsbulten för att byta filter oftast är omöjliga att lossa då de ärgat fast. Så ännu lever hoppet att hitta grundproblemet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar