torsdag 10 augusti 2023

Bränsletrycksmätning

Då kom den efterlängtade bränsletrycksmätaren idag. Kopplade in den på bränsleledningen innan kallstartsventilen.
På tomgång visade den 1.75 bar dvs lite för lågt som misstänkt. Skall för en B20E/F vara 2 bar. Så tog loss tryckregulatorn för att lossa låsmuttern med 13 mm och kunna justera justerskruven med 10 mm. Återmonterade och kollade så samtliga slangklämmor var ordentligt åtdragna. Startade och justerade trycket till 2 bar. Provkörning gick nu betydligt bättre både 1:an och 2:an kunde provköras. Den tappar lite kraft ibland, så tittade på mätaren när man gasade vid stillastående och då såg man att trycket sjönk se film: Frågan är skall det verkligen vara så? Dags att konsultera "Bosch D-jetronic" FB gruppen där Knut-Åge har specialiserat sig. Nu sitter 164E (B30E) tryckgivare kvar efter provet, den måste väl kanske bytas tillbaka till B20F versionen. Men ett stort steg frammåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar