fredag 11 augusti 2023

Trotjänaren Saab 9-5 2,2 TiD 2003

...var tänkt att skrotas i veckan efter att ha varit avställd sedan oktober 2020 då vibrationsdämpare och remskivan på vevaxeln gick sönder. Flera försök gjordes att lossa den långa bulten med mutterdragare men vi lyckades inte och en annan 9-5 2.3t inköptes. Men 9-5 dieseln är den bästa bil vi någonsin haft otroligt pålitlig och med 796 662 km, bränslesnål och inga reparationer gjorda alls på motor eller automatlåda förutom välskött service. Vi köpte den vid 440 000 km då den gått som långpendlar taxi under 3 år när vi köpte den 2006 och livet som långpendlare på E4 fortsatte med 220 km / dag fram och tillbaka till arbetet i Södertälje.
Men vi tänkte göra ett sista försök med muttern och idag gick det efter flera försök. Tog reda på rotationsriktning vevaxel som är medurs. Spärrskaft med krafthylsa och förlängare och spänna fast ordentligt så spärrskaftet håller sig på plats när man kör väldigt kort stund på startmotorn som är stark och orkar många Nm.
Så nu kanske man skall fundera en gång till om trotjänaren skall satsas på med bromsjobb, slipa rost, byta baklucka mm...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar