torsdag 31 augusti 2023

Huvmontering på ES och bränsletank Saab 99-69

Dags att sätta dit huven, ett två mansjobb.
Att passa in den kräver mer tid och tänkande men nu går det att öppna och stänga och redo för besiktning. Den skall ned mer i framkant, centreras bättre mellan H och V sida mm.
Saab 99-69 bränsletanken fick citronsyra och varmvatten i sig och fick stå ca 12 timmar. En kedja fick hjälpa till att slipa lite invändigt men det var nog citronsyran som gjorde största jobbet. Sen sköldes den ur flera gånger och så fick högtryckssprutan jobba invändigt. Inloppsröret har en klaff som man måste blockera med något så sköljvattnet lätt rinner ut. Efter citronsyra mycket viktigt att rengöra tanken så processen stoppas med något basiskt medel, sonen tog maskindiskmedel och varmvatten som fick stå någon timme. Sen sköljning igen och sen lite rödsprit som sköldes runt och ur tanken. Sen torkades tanken invändigt med varmluft från hårtork och det vackra vädret. Stor skillnad invändigt nästan som ny:
Tankbandsinfästningen båda sidor lossade när tanken lossades så fick svetsas fast igen. Svetstråden tog precis slut när det var klart.
Sen byte av bränsleslang mellan tank och bränslerör under bil och återmontering.
Filtret på bränslenivågivaren verkar inte gå att få tag på. Det verkar som den inte ens såldes som egen reservdel utan ingick i nivågivare kpl. Så då får vi lita på filtret i motorrummet. Givaren Ohm mättes men den verkar inte visa rätt trots elektronik rengöring på skivan som skall ge utslag varefter som flottören rör sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar