torsdag 3 augusti 2023

Fortsatt felsökning…ventilinställning igen, succe, motorn går äntligen bra!

Då fortsatte felsökningen. Började med att ställa in ventilerna efter sista efterdragningen av topplocket, det visade sig behövligt.
Ja det hade ändrat sig efter ihopmonteringen.. Cylinder 1 ventiler var för litet spel. Cylinder 2 ventiler var ganska mkt för stort. Cylinder 3 ventiler var för litet spel. Cylinder 4 ventiler var även för stort spel. Nu justerat till 0,4 mm med 20 mm hylsa och spärrskaft för att vrida runt vevaxeln utan tändstift och 1/2" fast nyckel och skruvnejsel för att justera ventilspelet. Sen var det dags för kompressionsprov (motorn kördes på förmiddagen och testet gjordes i kväll så kall motor: Cylinder 1 9,9 kp/cm2. Cylinder 2 9,6. Cylinder 3 10,0. Cylinder 4 10,0. Skall på B20F ligga mellan 9-11 kp/cm2 så ett bra resultat för kall motor. Tändstiften rengjordes, man kunde se att cylinder 2 går nu. Sen ställdes stoppskruven in igen vid gasspjället insug, precis kontakt mot klacken till gasspjället och ytterliggare ett 1/2 varv på skruven sen låsmuttern. Sen spjällkontakten vid gasspjället, provades vid tädning att den gav ca 20 klick från tomgångsläge till fullgas (gjorde den inte bara 16 klick) enligt en instruktion i D-jetronic felsökning (utan Bosch instrumentet). Här beskrivs att man lägger ett 0,4 mm bladmått mellan klack och stoppskruv. Sen vrider man gasreglaget till fullgas och då skall multimetern visa 0 Volt mellan ledning 17 och jord i vid fullgas. Sen vrider man tillbaka sakta och när Voltmetern gör utslag skruvar man åt de två skruvarna. Nu blev det rätt antal knäppningar med tändningen påslagen 20 st från tomgång till fullgas men det stod i instruktionen att högst ett klick från fullgas till tomgång, men här får jag flera klick ca 5 st...undrar hur det påverkar? Dags att provstarta: Oj oj vilken skillnad, går mycket tystare och jämt, inga problem att varva över 4000 rpm och inga smällar i avgassystemet så nu äntligen har vi nog lyckats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar