lördag 3 juli 2021

Bromsoks kolvar

har alltid lämnat in vid tidigare bilrenoveringar mina bromsok till Nobtec AB i Norrköping som är specialiserade på att renovera bromsok mm. Men nu tänkte jag lära mig detta. Började med ett av de bakre bromsoken som har haft anliggande bromsar då beläggen var mycket slitna jämfört med andra sidan. Kollade först så luftnipplarna gick att lossa och det var inga problem på dessa som bara rullat i Florida knappt någon rost på bromsoken heller.
Men bromsoks kolvarna visade sig sitta fast ordentligt. Provade med stängd luftnippel och blåsa tryckluft i bromsrörs anslutningen hände ingenting.
Tog fram fett sprutan och pluggade bromsrörs anslutningen med UNF bult, öppnade på luftnippeln och tryckte in fett. Sakta började ena kolven röra på sig lite. Lade ett bromsbelägg emellan så att kolvarna inte åker ut lika långt då för man inte loss dom båda, den ena kolven skall inte gå lika långt ut, då får man loss den ena kolven.
Till slut var båda kolvarna loss, men det gick åt mycket fett och trycka hårt på fettsprutan. Den sista kolven vreds på med polygripen man kan komma åt yttre delen av kolven utan att skada den fina anläggnibgsytan. Genom att klämma åt ordentligt kring kolvens yttre del och slå på polygripen i sidled och vrida runt kolven lossade sista kolven till slut... Nu återstår att rengöra bromsoket från allt fett, se om kolvarna kan poleras upp eller måste bytas och byta tätningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar