tisdag 6 juli 2021

Motorställning, rengöring bromsok

Motorn kommer redan på lördag så Richards motorställning plockades ihop, en mycket bra uppfinning för att kunna arbeta med motorn i alla vinklar. Som syns så pågår demontering av Amazonen av Anders för lackering av resten av karossen (som inte redan är omlackerad motorhuv och baklucka). Skall bli spännande att se den igen efter 18 år och hur den märktes upp av förre ägaren Magnus G under demonteringen och vilket skick den är i.
Sen tog jag tändstensskrapan vilket visade sig vara alldeles förträffligt att ta bort gummitätning och rengöra i spåret efter gamla inre tätningen och skrapa rent yttre ytor från förra dammtätningen.
Vad är det som gör att en bromskolv kan kännas som omöjlig att få in i oket trots nogrann rengöring av lopp och kolv? Liksom spåret för nya packningen i loppet. Är VPs renoveringssats för loppets packning lite för tjock eller måste man dela oken för att kunna pressa in kolven med skruvstäd. Tips mottages tacksamt, det här var riktigt svårt att få in kolvarna till bakre bromsoken men nu är de på plats liksom nya tätningar efter många timmars arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar