måndag 26 juli 2021

Volvo Sonett

Ni som minns den norska komikern Fleksnes eller Rolv Wesenlund myntade ju begreppet Volvo Sonett. Ikväll har ESn lagats med en fd Saab Sonett del.. Den söndriga strömställaren till vindrutetorkaren som jag sökt med ljus och lykta överallt inkl USA som är unik för 1973 och oerhört svåra att få tag på. På Tradera hittade jag en strömställare i exakt samma storlek och samma kontakter på baksidan men med ngt annorlunda symbol men den är hel och den plast pinne som hade gått sönder på min är hel på denna som enligt säljaren suttit på en Saab Sonett II. Volvos till vänster och Saabs till höger.
Plockade sönder den gamla ES vindrutetorkar strömställaren för att se om den kunde lagas, men det blir nog mycket svårt...då den viktiga piggen är avbruten.
Efter inkoppling av nya strömbrytaren så fungerade ändå inte torkarmotorn, den fungerade ju förut när den provades. Efter mycket felsökning och titt på elschemat kunde jag konstatera att ingen ström kom fram till några säkringar trots att tändningen var på. När jag vred startnyckeln till 0 läget så hoppade både fläkt och vindrutetorkare igång, mycket skumt. Har tändniningslåset gett sig eller har någon kabel lossnat och kopplats in fel på tändningslåset...? Fortsättning följer. i kväll fick även vevaxeln sig ett bad i lacknafta för rengöring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar